U.S.A.

© https://www.cia.gov/index.html

Onze Amerikaanse rondreis begon met de reis vanuit huis richting Schiphol.
We vlogen met Martinair richting Amerika.

Eénmaal in Oakland aangekomen hebben wij de huurauto opgehaald die we hadden geboekt.
Nadat de huurauto was geüpgraded naar een grote Pontiac, reden we naar ons hotel in San Francisco.

Het hotel hebben we geboekt in Nederland, de rest van de hotel/motels zien we wel terplekke.

Ons reisverslag en route staat hieronder een beetje beschreven.
We hebben de route zelf een beetje uitgestippeld, met behulp van reisgidsen en dergelijke.

De gehele reis verliep van San Francisco naar San Francisco via o.a. Yosemite N.P, Las Vegas, Flagstaff, San Diego en Los Angeles.
De totale reisduur was 3 weken.

Dag 1: De koffers gepakt en met de trein naar Schiphol, Hier ingecheckt en snel belasting vrij inkopen gedaan.
De gehele vlucht verliep volgens plan.
Aangekomen in Oakland de huurauto opgehaald en naar het hotel in San Francisco.
Wij verbleven in het Ramada Hotel in Market Street.

Dag 2: Vandaag rijden wij naar de hoofdstad van Californië.
Onderweg kunnen we lekker wennen aan onze huurauto en lekker wat inkopen doen voor onderweg.
Aangekomen in Sacramento , gaan we meteen door naar Ols Sacramento.
In Old Sacramento bevind zich ook The Candy Barrel Store, waar de snoep zich in grote en kleine vaten bevind. Alle gebouwen hier zijn in oorspronkelijke staat herbouwd.
In Downtown Sacramento bevind zich een nieuw winkelcentrum "Plaza", hier kun je heerlijk winkelen.

Dag 3: Vanuit Sacramento rijden we richting het Yosemite NP.
Eenmaal aangekomen volgen we de bordjes naar het visitors center.
Ook hebben we hier een rondtocht gemaakt, maar wel met een gids.
Zorg wel dat je niet midden in de zomer komt, aangezien er dan bijna geen watervallen zijn.
Dit park is perfect ingericht voor toeristen.

Dag 4: Onderweg naar Calico Ghost Town. Hier is een oud mijnwerkers dorp weer in ere hersteld. In dit dorp ligt nog voor ongeveer 8 miljoen dollar aan goudstof. Maar het kost meer om het op te graven, dus laten ze het maar liggen.
Op onze route ligt verder Lone Pine, hier is meteen het hoogste punt van Amerika: Mount Whitney
Meteen even het water en olie van de auto gecontroleerd, want morgen wacht Death Valley.
Dit ken ik alleen uit Lucky Luke.

Dag 5: Via Death Valley naar Las Vegas.
Aangezien het hier bloedheet is staat er toch echt voor je de death valley inrijdt een groot bord dat de airco uit moet. Yeah right.
Maar na een tijdje zie je de motor temperatuur flink in het rooie komen, dus maar gauw de airco uit en ja de temperatuur daalt al flink.(van de motor)
Er is in dit National Park veel te zien zoals het laagste punt van Amerika, Badwater geheten. En natuurlijk de duinen. Ook zijn er uitgestrekte zoutvlaktes.
Toen we eenmaal Death Valley hadden achtergelaten kwamen we aan bij de Hoover Dam.
Deze dam is echt immens groot, en trekt behoorlijk veel toeristen.
Uiteindelijk kwamen we aan op onze eindbestemming voor vandaag, Las Vegas.
Ons hotel hebben we geboekt bij het tourist office als je Las Vegas komt binnen rijden. (ben je goedkoper uit). Wat een grote hoeveelheid gokkasten en hotels hier, ook geen openbare klok te bekennen.

Dag 6: Vanuit Las Vegas naar de Grand Canyon NP. Echt je valt hier van verbazing onderste boven, zo mooi. Het enige probleem wat wij hier hadden was dat je hier bijna geen motel kunt vinden die nog kamers vrij heeft. Dus mijn advies boek een hotel/motel vooraf in Nederland of als je richitng de Grand Canyon gaat. Wij hebben de South Rim en de East Rim gereden, en ik hoop hier ooit terug te komen om de North Rim te rijden. Neem wel genoeg filmrolletjes mee!

Dag 7: Vandaag bezoeken wij de Sunset Crater National Monumetn. Hier hebben wij de lava trail gelopen. De laatste vulkaanuitbarsting was in ongeveer 1064. Ook hebben wij een bezoekje gebracht aan het iets minder bekende Walnut Canyon. Hier hebben de indianen hun woningen gemaakt in de rotsen. Dicht bij de Walnut Canyon kun je de Meteor Crater vinden. NASA heeft hier geoefende vor de eerste maanlanding.

Dag 8: Vandaag komen wij door het Joshua Tree NP. De bomen zien er zeer vreemd uit, maar echt op de manier zoals kinderen ze zullen tekenen. Ook kwamen we hier een coyote tegen, dus maar in de auto gebleven tot dat beest weg was. Dus neem ook een verbanddoos of geweer mee!!! Verder waren de eerste toeristen die we hier tegen kwamen waren ook Nederlanders.

Dag 9: Vandaag bekijken we Palm Springs, een groene oase in een dorre woestijn. Met de Palm Springs Aerial Tramway kun je een heel eind omhoog de bergen in en heb je een mooi uitzicht over Palm Springs.

Dag 10: San Diego here we come! Een aanrader in San Diego is de 24 Mile Drive te volgen via de bordjes langs de weg. Let wel goed op want volgens ons waren er ook bordjes weg, of die hebben we gemist. Sea World hebben we overgeslagen.

Dag 11: Vandaag zijn we in Anaheim en bezoeken we Disneyland.

Dag 12: Los Angeles! Na een ritje door de stad eindigen we bij Griffith Observatory. Ook een bezoekje aan Hollywood mag niet ontbreken. Daarnaast ook nog Walk of Fame en Chinese Mann's Theatre en Beverly Holls bezocht. Pretpark Universal Studios is ook een aanrader net als de pier in Santa Barbara.

Dag 13: Verder omhoog getrokken langs de westkust richting San Simeon. Onderweg gestopt bij Heast Castle, dit is zeker de moeite waard. Onderweg zie je veel zeehonden.

Dag 14: Vandaag rijden we verder via de 17 mile drive (Pebble Beach). Hier bevindt zich Point Lobos Reservaat en Seal Rock. Op deze rots zitten honderden zeehonden. Als het goed is kom je ook door de plaats waar 'Dirty Harry' burgemeester is.

Dag 15 t/m 17: Terug in San Francisco, maar nu gaan we de stad eens goed bekijken. Natuurlijk de Golden Gate Bridge en Pier 39 en met de boot naar Alcatraz (vanaf Fisherman's Warf). En natuurlijk mag een bezoekje aan Lombard Street, met de cable car, niet ontbreken.

Dag 18: Vertrek naar huis.

De gemiddelde temperatuur tijdens de gehele reis was ongeveer 30 graden (met dank aan Death Valley). Aantal gereden kilometers was ongeveer 5500.