AUSTRALIË

© https://www.cia.gov/index.html

Bezoek aan Australië 1997,

Deze reis bracht ons DownUnder in slechts een paar uurtjes (jaja).
De reis natuurlijk weer samengesteld met reisboeken en gidsen.

De vliegroute was niet rechtstreeks, maar via Londen.
Het was met de Australische maatschappij Quantas.

De reis zou gaan lopen aan de oostkust van Cairns tot Melbourne en Sydney.
Onderweg komen we alles tegen, van kangaroes, pinguïns en walvissen tot mooie vissen in het Great Barrier Reef.

Ook in Australië hadden we een auto gehuurd en de eerste 2 overnachtingen in Cairns in Nederland geboekt. De rest van de hotel/motels terplekke gezocht, wat prima is te doen.

De vlucht vanuit Nederland naar Engeland verliep prima, je kon zelfs de bloemen zee bij Buckingham Palace zien liggen naar aanleiding van de dood van Lady Diana.
Wij hebben het condoleance register getekend op het vliegveld van Heathrow, bij een filiaal van Harrods.

Op de ochtend van aankomst in Cairns was net de begrafenis van Lady Di bezig. De vlaggen hingen halfstok en de personeelsleden keken naar de televisie.

Een paar feitjes over Australië:

* Om je beetje inzicht te geven over hoe groot Australië is, hier een paar vergelijkingen.
Nederland = 36158 km2
Amerika = 7827620 km2
Duitsland = 356702 km2

Australië is iets kleiner dan Amerika maar toch nog zo'n 7686849 km2.

Cairns ligt in Queensland (The Sunshine State).
Gelegen in het tropische noorden van Australië heeft Queensland een zeer aangenaam klimaat.
Voor de kust van noord Queensland op een afstand van ongeveer 60 km, ligt het Great Barrier Reef.
Met een lengte van ongeveer 1500 km, het grootste koraalrif ter wereld.

In de binnenlanden van Queensland vindt u onder andere het oudste tropische regenwoud ter wereld, en de typische Australische "Outback".
De Gold Coast van Queensland is 1 van de belangrijkste toeristiesche bestemmingen voor de Aussie's.
De 2 belangrijkste steden in Queensland zijn Brisbane en Cairns.

Onze eerste bestemming was een dierentuin vlakbij Cairns, het Wild World Zoo.
Dus onze eerste Australische dieren waren wij al tegengekomen.

Na onze eerste stop zijn we verder gereden richting Kuranda. De auto hebben we geparkeerd en verder gegaan per trein naar Kuranda.
Het plaatsje ligt midden in het tripisch regenwoud, en de temperatuur is er heerlijk. Natuurlijk hebben wij het vlinderhuis bezocht wat hier is.
Met de skyrail zijn we op enkele meters hoogte over de bomen weer naar beneden gegaan. Dit was een zeer mooie ervaring.

Ook zijn we nog even in Yungaburra geweest bij de Curtain Fig Tree. Een zeer vreemd gezicht, maar wel zeer mooi.

Wat je onderweg veel tegenkomt zijn suger cane trains, die rijden vanaf de suikerplantages rechtstreeks naar de fabriek om suiker te maken.
Van het afval wat overblijft maakt men weer o.a. rum. De rum fabriek hebben wij ook bezocht en een rondleiding gekregen, en natuurlijk een gratis glas rum (puur of gemixed).

Ook de Josephine Falls hebben we bezocht, deze tip hadden we gekregen van een garagehouder. Hier waren we geweest in verband met een dikke vervelende schroef in onze autoband.
Na de watervallen zijn we richting Townsville gereden.

Vanuit Townsville zijn wij naar het Great Barrier Reef gevaren. Dit is absoluut iets wat je moet doen.
Zorg wel dat je een onderwatercamera (b.v. wegwerp) bij je hebt.
En ja, de zee is dus echt schitterend blauw.

Na een hele dag op zee, is het wel lekker om weer vaste grond onder de voeten te hebben.
Nu gauw in de auto richting Brisbane.

Brisbane is een echt typisch Australische stad, iedereen is vriendelijk en het centrum heeft zelfs wolkenkrabbers. De meeste mensen leven zoals, in een Nederlandse middelgrote stad.
Wij hebben ook een bezoek gebracht aan het Currumbin Sanctuary. In dit park zijn zeer veel inheemse dieren te vinden.

Warner Bross Movie World zit ook in Brisbane, toen wij er kwamen was het heerlijk rustig. De shows zijn precies het zelfde als die in Duitsland (Oberhausen).

Natuurlijk hebben wij een bezoek gebracht aan Surfers Paradise, en aan het Hard Rock Café. Ook hebben we hier gegeten (spare ribs) echt een aanrader. Aangezien 1 van mijn afwijkingen het verzamelen is van t-shirts van het Hard Rock Café, kun je nagaan dat wij hier wel vaker eten. (Voor mij altijd de heerlijke spare ribs).

Op het meest oostelijke punt van Australië, ligt ook het meest oostelijke hotel/motel van Australië. Hier hebben wij dan ook geslapen, en onze eerste kennismaking gehad met kakkerlakken. Zelfs de volgende dag in het volgende hotel kwam er nog 1 uit de koffer gekropen.

Ook Hunter Valley mocht ook niet op onze lijst onbreken. De wijnen uit deze streek behoren tot de betere uit Australië. (proost)

De Blue Mountains hebben hun naam te danken aan de vele eucalyptus bomen. (het ruikt constant naar dampo) Maar zeker ook aan de 3 gezusters die hier staan:
Het verhaal vertelt over 3 zussen die hier woonden in de Jamieson valley.
De zusters waren verliefd op 3 mannen van een andere stam, de toverdokter veranderde de 3 dames in 3 stenen rotsen. Maar de onfortuinlijke dokter werd gedood in een strijd tussen de twee stammen. Tot op de dag van vandaag, is nog niemand in staat geweest om de toverspreuk te verbreken.
Dus de dames Meehni, Wimlah en Gunnedoo, staan er nog steeds versteend.

In Sydney,
een bezoek gebracht aan het beroemde Sydney Opera House. Vanaf hier heb je tevens een prachtig uitzicht op de Harbour Bridge. Deze brug kun je ook beklimmen via 200 treden, dus bedenkt wel even of je dit wilt.
Sydney ligt op 16284 km van Parijs, en een kleine 16645 van Amsterdam. Los Angeles ligt maar op 12054 km, en Hong KOng op slechts 7371 km.

In Kiama hebben we een bezoekje gebracht aan The Blowhole.
Dit was een fascinerend aanblik.

In Melbourne aangekomen hebben wij een bezoek gebracht aan het Rialto Towers Observation Deck. Natuurlijk hebben we de binnenstad bezocht en in de tram gezeten die in downtown Melbourne rijdt.
Ik wist trouwens niet dat Melbourne de stad was waar op Athene na, de meeste Grieken wonen.

Vlakbij ligt Phillip Island, ook wel bekent bij een grote groep van de motor GP. Wij zijn hier geweest voor de pinguïns.
Aangezien dit een toeristische aangelegenheid is, kom op tijd voor de beste plek. Elke avond komen ze het strand op, om naar hun nest te gaan. Dit was echt top om te zien. Alleen de brutale meeuwen moet je in de gaten houden, want die pakken je brood en dergelijke vliegensvlug uit je handen.

Trouwens, de huurauto die wij hadden was voorzien van autotelefoon die werkte op een creditcard. Mobieltjes waren er toen nog niet echt.

Ons reisschema was als volgt:

Dag 1: Huis - Amsterdam
Amsterdam - Londen
Londen - Singapore
Dag 2: Singapore - Cairns
Dag 3: Aankomst Cairns
Dag 4: Cairns en omgeving
Dag 5: Cairns en omgeving
Dag 6: Cairns - Townsville
Dag 7: Great Barrier Reef
Dag 8: Townsville - McKay
Dag 9: McKay - Bundaberg
Dag 10: Bundaberg - Brisbane
Dag 11: Brisbane - Surfers Paradise
Dag 12: Surfers Paradise - Byron Bay
Dag 13: Byron Bay - Port Maquarie
Dag 14: Port Maquarie - Blue Mountains
Dag 15: Blue Mountains - Sydney
Dag 16: Sydney
Dag 17: Sydney - Eden
Dag 18: Eden - Melbourne
Dag 19: Melbourne - Phillip Island
Dag 20: Phillip Island - Goulburn
Dag 21: Goulburn - Sydney
Dag 22: Sydney - Londen
Dag 23: Londen - Amsterdam
Amsterdam - Huis

6273 km in totaal gereden.